Kako povećati IQ

mr. sc. Danijela Gašparović





Kao što vježbate svoje tijelo, tako možete „vježbati“ i svoj um. Ne baš tako davno IQ je smatran za genetskom činjenicom, nešto što nam je definirano rođenjem bez mogućnosti da se bilo što može popraviti. No, istraživanja ipak dokazuju kako ova tvrdnja nije točna.Nešto je i u našim rukama.

Prema rezultatima istraživanja, većina IQ testova mjeri dvije vrste inteligencije, kristalnu i fluidnu. Za rješavanje problema, kristalna inteligencija se oslanja na postojeće vještine, znanje i iskustvo iz dugotrajne memorije. Fluidna inteligencija se za rješavanje problema oslanja na našu sposobnost razumijevanja veza između različitih koncepata. Fluidna je inteligencija neovisna o našim prethodnim znanjima, vještinama i iskustvu a funkcionira sa informacijama iz kratkotrajne memorije.

Kako možete povećati IQ:
1. Za početak nešto jednostavno, vježbajte. Ako vam je tijelo u formi znanstveno je dokazano da to poboljšava i stanje vašeg mozga. Bolja cirkulacija osigurava i bolju prokrvljenost mozga i bolju razmjenu tvari.

2. Širite svoje limite. Kako će te to napraviti? Konstantno učite nešto novo. I neka vam to postane cijelo-životni cilj. Stalno tražite nove izazove, zanimajte se za arhitekturu i umjetnost. Proučavajući vizualne prikaze stavljate um u akciju. Isprobajte nešto što nikada niste probali, posvetite se nečem i nemojte samo ostati na površini. Nova iskustva potaknuti će oslobađanje neurotransmitera dopamina, što aktivira neurone i stvara osjećaj zadovoljstva.

3. O starim stvarima mislite na novi način. Ako se vozite na posao svaki dan istim putem, to postaje rutina. Napamet će te znati sva skretanja, sve rupe, svako usko grlo, svaki semafor. To postaje toliko uobičajena rutina da više i ne obraćate pozornost, pa prestanete i razmišljati. Sve što radite po sjećanju smanjuje proces razmišljanja. Slomite tu naviku. Na primjer, pronađite drugačiji način kako odraditi svakodnevne poslove. Neki od načina mogu potrajati nekoliko minuta duže, neki mogu biti i kraći, ali izaberite nove putove, odbacite bilo koji mehanički pristup u vašem životu.

4. Neka vam mozak bude zaposlen. Zanemarite ograničavajuće stereotipe kao što su "stari pas se ne može naučiti novim trikovima." Vaš mozak funkcionira bolje kada se koristi. Aktivno vježbajte mozak, učite novi jezik, rješavajte križaljke, diskutirajte, naučite napamet pjesme koje vam se sviđaju, podučavajte, natječite se, igrati igre koje uključuju konkurenciju i strategiju odlične su za razvoj logike.

5. Pišite što je više moguće. Zapisujte svoje misli, pravite planove, pišite si zadatke, vodite dnevnik, to je najbolja "mentalna gimnastika" potiče usredotočenost, kreativnost i logiku. Kada god je moguće pišite rukom, pa tek onda u računalo. Odlična je vježba pisanje i s rukom kojom inače ne pišete. Pisanje suprotnom rukom može, u stvari, dovesti do stimulacije strane mozga koja je suprotna toj ruci. Iako je ovo još samo hipoteza vrijedno ju je istraživati.

6. Čitajte raznoliko štivo. Čitanje poboljšava sposobnost shvaćanja kao i poticanje kritičkih misli. Svatko ima svoj omiljeni žanr, ali najbolje je kada čitate sve. Čitajući materiju koja vam do sada nije bila bliska proširujete svoje horizonte čime povećavate i svoj IQ. Čitajte sve, izaberite multidisciplinarne sadržaje u kojima ima svega od arhitekture do tehnike, zdravlja ili znanosti. Tražite članke ili knjige koje neće biti lake za vas, postavljajte si veće zahtjeve.

8. Budite uključeni. Aktivirajte se u svojoj zajednici , družite se s drugim ljudima, komunicirajte, poslušajte druga mišljenja i druge ideje. Pažljivo slušajte sugovornika, učite iz iskustva drugih, preispitajte svoje predrasude, mijenjajte svoje stavove na osnovu novih informacija, sve će to zaposliti mozak da neprestano radi.

9. Budite svjesni stvari na višoj razini. Probajte vidjeti „big picture“ povezati uzroke i posljedice različitih događanja. Nemojte biti površni. Na primjer, možete vidjeti da su dva automobila sudarila. Razmišljajući jednostavno, moglo bi se reći "Nesreća se dogodila," i ostati na tome. Ako proširite svoje zapažanje, možda otkrijete faktore koji su stvorili uvjete i doveli do nesreće. Ekspanzivna zapažanja mogu biti produktivna na mnogim područjima života.

10. Slušajte klasičnu glazbu. Mozart efekt pokazuje da slušanje klasične glazbe samo 10 minuta donosi kratkotrajno poboljšanje IQ.

11. Spavajte dovoljno. Spavanjem se informacije iz kratkoročnog prebacuje u dugoročno pamćenje, zbog toga je jeko bitno.

12. Pazite na prehranu. Zamijenite slatke napitke s vodom i jedite puno voća, povrća, ribe, orašastih plodova i žitarica. Slatki sirupi, kao kukuruzni sirup i šećeri će dovesti do zdravstvenih problema poput dijabetesa i pretilosti, a strašno su opterećenje za mozak. Nemojte jesti šećer, osim u posebnim prigodama. Ako ne možete smanjiti toliko, pokušajte se ograničiti na samo dvije čajne žličice dnevno
Alkohol ubija stanice mozga odmah! Alkohol također ometa proizvodnju dopamina. Umjerene količine alkohola, osobito crno vino, može poboljšati vaše zdravlje, ali samo čaša ili dvije dnevno, sve više je recept za smanjene funkcije mozga i gubitak energije. Nikotin sužava protok krvi u mozgu te značajno smanjuje funkcije mozga. 

Ručak sa velikim udjelom ugljikohidrata će vas učiniti pospanim i tromim. Odlučite se za lagani obrok s nekim kvalitetnim proteinima uz mnogo salate.






Povratak