Jesu li masti zaista "opasne" za naše zdravlje?

mr. sc. Danijela Gašparović, mr.pharm





Jedna od najvećih zabluda modernog društva je serviranje ideje kako je prehrana bazirana na niskim razinama masnoće ono što nam pomaže u održavanju zdravlja. Mnoga istraživanja dokazuju kako to nije točno. Masnoće, uključujući i zasićene masti apsolutno su neophodne za zdravo funkcioniranje mozga, jačanja stanične strukture, daju nam hormonalnu ravnotežu, te zapravo, bolje funkcioniranje kardiovaskularnog ustava. 

Zamislite, ozljede i upale u našim krvnim žilama uzrokovane su prehranom s premalo masnoća!! Dr. Dwight Lundell bivši je šef i glavni kirurg Banner Heart bolnice u Mesi, Arizona kaže: „Službena je medicina napravila užasnu grešku kad je ljudima savjetovala da izbjegavaju zasićene masti i da umjesto njih koriste višestruko nezasićena ulja. Zato sada imamo epidemiju arterijskih upala koje dovode do srčanih i drugih ubojitih bolesti.“

Masti ne uzrokuje bolesti srca, glavni neprijatelj našeg zdravlja po novim saznanjima su visoki unos prerađenih ugljikohidrata, kao i pretjeranu upotreba biljnih ulja bogatih omega 6 (kao što su sojino, kukuruzno ili suncokretovo ulje) koja se nalaze u većini industrijski prerađene hrane. Tako smo u potpunosti poremetili balans između omega 6 i omega 3 masnih kiselina. Ako se ovaj omjer poremeti prekomjernim unošenjem omege 6, stanične membrane proizvode kemijske spojeve citokine, koji izravno uzrokuju upalu. Današnja prehrana proizvodi ekstremnu neravnotežu između ovih dviju masnoća. Omjer između omega 6 i omega 3 kreće se od 15:1 pa do 30:1 što dovodi do ogromne količine citokina koji uzrokuju upale. U današnjim uvjetima, omjer od 3:1 bi bio optimalan za zdravlje.

Kad konzumiramo ugljikohidrate, šećer u krvi rapidno raste. Kao odgovor, gušterača izlučuje inzulin čija je primarna svrha potjerati šećer u stanice gdje se pohranjuje za energiju. Ali ako je stanica puna i ne treba glukozu (šećer), odbija taj ekstra šećer. Tada šećer u krvi opet raste proizvodeći još više inzulina koji glukozu (šećer) pretvara u mast.

Kakve ovo ima veze s upalom? Šećer u krvi ima vrlo preciznu kontrolu. Suvišne molekule šećera vežu se za različite proteine koji oštećuju stjenke krvnih žila. Ovo opetovano oštećenje na stjenkama krvnih žila pokreće upalni proces. Kad pumpate svoj šećer u krvi do visokih razina nekoliko put na dan, to je kao da ste uzeli brusni papir i brusite unutrašnju stranu osjetljivih krvnih žila.

Zdrave masnoće su:

  • ekstra djevičansko kokosovo ulje, odlično je za pečenje i kao zamjena za maslac. Suplement za brzo podizanje energije. Služi kao neposredan izvor energije jer se ne pohranjuje kao mast.
  • ekstra djevičansko maslinovo ulje sadrži oleične kiseline i dobar je izvor antioksidansa. Koristi se za salate. Izbjegavajte korištenje za kuhanje jer se razgrađuje i postaje kancerogena na srednjim i visokim temperaturama.
  • ulje kikirikija: odlično za kuhanje i prženje.
  • palmino ulje: izvrsno ulje za pečenje. Dobar izvor beta karotena i vitamina E.
  • ulje sezama: hladno prešana ulja su najbolja imaju visoku oksidacijska stabilnost, dobro za prženje.
  • Mogu se koristiti i masti i loj životinja koji su na organskoj prehrani. Životinjske masnoće sadrže manje od 20% omege 6 i vjerojatnost da mogu izazvati upale puno je manja nego sa navodno ”zdravim” višestruko nezasićenim mastima.

Bitno je da i masti kao i prehrana budu raznovrsne i da se ne bazirate samo na jednom izvoru masnoća, te da svakako izbjegavate sojinu, kukuruzno i suncokretovo ulje.






Povratak